Eopsin, Zenginlik Tanrıçası

Eopsin ( Korece: 업신; Hanja: 業神) Kore mitolojisinde ve şamanizmde birikim ve zenginliğin tanrıçasıdır.

Eopsin
Eopsin
Hakkında
  • Eopsin kimdir?
  • Eopsin'in etimolojik kökeni nedir?
  • Eopsin'e nasıl ibadet edilirdi?

Eopsin ( Korece: 업신; Hanca: 業神) Kore mitolojisinde ve şamanizmde birikim ve zenginliğin tanrıçasıdır. Evi koruyan Gasin‘lerden veya tanrılardan biridir. Ancak çömlek, kâğıt ve diğer cansız nesneleri cisimleştirdiğine inanılan diğer Gasin’lerden farklı olarak Eopsin, hayvan formunda görünmesi açısından özeldir. Bunun nedeni Korelilerin fare ve sıçan yiyen yılanları ve gelincikleri kutsal saymalarıydı.

Etimoloji

Kore tarihi boyunca bilim insanları Çince karakterler kullandığından, Eopsin ‘業神’ kanjileri ile temsil edilir. Bu, kelimenin tam anlamıyla, ‘Mesleklerin Tanrıçası’ anlamına gelir. Dolayısıyla Eopsin adının zenginlik tanrıçasına yakışan ‘業神’ karakterlerinden türetilmiş olması mümkündür. Ancak ‘業神’ kelimesinin yalnızca Korece ”Eopsin” adının Çince karşılığı olduğuna dair başka bir teori daha bulunur.

Bazı bilim insanları Moğolların, Japonların ve Ryukyuanların dinlerinin etnik ve kültürel olarak Kore’ye benzediklerini savunur. Moğolistan’da Ovoo’lar olarak bilinen şamanizm inancına dayanan taş yığınları vardır. Bazı bilim insanları ‘Eob’ ve ‘Ovoo’ arasındaki dilsel benzerliğe dikkat çeker. (‘-sin’ son eki yalnızca ‘tanrı’ anlamına gelir)
Japonya’da Ubusuna adında köy tanrıları vardır. Ubusuna’lar Şinto inancına göre bir insanın doğduğu yerde onu koruyan vasi tanrısıdır. Bazı bilim insanları da ‘Eob’u ‘Ubusuna’ ile de benzetir.
Eopsin ile bağlantısı olduğu düşünülen başka bir inanış da Ryukyuan Adaları’nda İbi adındaki köy tanrısıdır..

İbadet

Eopsin’in genel olarak fare yılanlarını ve nadiren de gelincikleri ve kurbağaları temsil ettiğine inanılıyordu. Nadiren Eopsin’in sığır, domuz, horoz veya köpek olduğuna inanılıyordu. Hatta Ineob veya Eopsin’in insan kılığına girdiğine dair kayıtlar bile bulunur.

Koreliler, zengin olmak için (Teojusin ile birlikte) Eopsin’e tapınmaları gerektiğine inanıyorlardı. Çünkü o, birikimin tanrıçasıydı. Böylece Koreliler, evlerine girdiği zamanlarda bile fare yılanlarına veya gelinciklere zarar vermediler veya onları kovmadılar. Fare yılanı, gelincik, kurbağa ve benzeri hayvanlar evi terk ettiğinde, Eopsin’in evi terk ettiğine inanılıyordu. Eopsin’in yokluğunun iflasa yol açacağına inanılan Koreliler, hayvanların evden çıkmasını engellemiştir.

Bazı bölgelerde halk, Eopsin’in Eob Hangari adı verilen bir çömlek hâlinde olduğuna inanıyordu. Bazı aileler, tencerenin içine (Seongjusin’in Seongju Danji’si gibi) pirinç yerleştirir ve onu hasır bir şemsiyeyle (Teojusin’in Teojutgari’si gibi) kapatırdı.

Deposu olmayan yoksul evlerde Koreliler iki hasır sepet örerdi. Sepetler evin salonuna yerleştirilir ve Eopsin’in o şekilde vücut bulduğuna inanılırdı. Hasat sonrasında veya festivallerde insanlar kurban keser ve Eopsin’e dua ederlerdi.

Eopsin’in kulakları olan kapkara bir yılan olduğuna da inanılırdı. Çoğunlukla görünmezdi ancak fare yılanı, gelincik, kurbağa, sığır, domuz, horoz, köpek veya insan olarak görünebiliyordu. Bir kişinin rüyasında tanrıça ortaya çıkarsa, kişinin para sıkıntısı yaşayacağına işaret olduğuna inanılırdı.

Eopsin İnanış
Eopsin İnanış

Jeju Adasındaki Efsane

Jeju Adası‘nın zenginlik tanrıçası Chilseongsin’dir. Ana karada Chilseongsin yıldız tanrısıyken, Jeju Adası’ndaki Chilseongsin ana karadaki Eopsin ile neredeyse tamamen aynıdır. Chilseong Bonpuli, Eopsin’in Jeju Adası’ndaki eşdeğeri olan Chilseongsin hakkında bir efsanedir.

Uzun zaman önce Çin’de yaşamış olan Jang Seollyung ve Song Seollyung’un bir kız çocuğu vardır. Ancak kız evlenmeden çocuk sahibi olunca, çocuk demir bir kutu içinde denize atılır. Kız, denizlerdeki uzun yolculuğunda yılana dönüşür. Kız, yine yılan olan yedi çocuk doğurur.

Demir kutu Jeju Adası kıyılarında yüzer ancak kıyı köylerinin tanrıları kutuyu köylerinden uzak tutar. Demir kutu Jeju Adası’ndaki Hamdeok Köyü’ne ulaştığında oradaki insanlar sürüngen yılan kızdan korkar ve ondan kaçarlar. Yılan kız daha sonra Hamdeok’u lanetler ve tüm Hamdeok halkı hastalanır. Sonunda kızın bir tanrıça olduğunu anlarlar.

En sonunda halk, köyün koruyucu tanrısı Seomul Halmang yerine kıza tapınmaya başlar. Seomul Halmang yılan kızı kovalar ve yılan kız gizlice Jeju Kalesi’ne kaçar. Orada Song ailesinin karısını takip eder. Yılan kız aileyi kutsar ve Song ailesi dünyanın en zengin ailesi olur. Jeju Adası’nın geri kalanı bunu duyunca yılan kıza ve onun çocuklarına taparlar. Yılan kız ve yedi çocuğu tanrı böylelikle tanrı kabul edilir.

Yılan kız ve yedinci çocuğu, iki birikim tanrısı olan iki Chilseongsin olur. İlk çocuk hasat tanrısı, ikinci çocuk adlî yargı sisteminin tanrısı, üçüncü çocuk hapishane tanrısı, dördüncü çocuk meyve bahçesi tanrısı, beşinci çocuk hükûmet tarafından işletilen depoların tanrısı oldu. Altıncı çocuk devlet dairelerinin tanrısı oldu.

Paylaş
User Avatar
Yazar: Nur
Merhaba, ben Nur. Sanat Tarihi, Dinler Tarihi ve mitoloji üzerine araştırma yapmayı ve yeni bilgiler edinmeyi seviyorum. Asya mitolojisi hakkında yazıyorum.
1 Yorum

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir